Michail_mic

Michail Moscholios

Câteva cuvinte despre tine

Tatăl meu a fost cel care mi-a dat primul aparat de fotografiat, când aveam 16 ani. Un Canonet (un rangefinder cu aspectul unui Leica). Aparatele rangefinder au fost (şi sunt) potrivite pentru fotografia de stradă prin mărimea lor, având un zgomot foarte discret în timpul declanşării. Destul de amuzant însă este faptul că nu am fotografiat niciodată pe stradă cu acest aparat.
După lungă pauză, m-am trezit în 2004, cu câteva aparate de fotografiat digitale (un compact și un DSLR). Compactul m-a făcut să descopăr frumusețea fotografiei spontane, neregizate, iar prietenul meu Nikos (RIP), mi-a confirmat că sunt cadre de o originalitate aparte. El m-a convins să particip la expoziții, concursuri, nominalizări, şi a făcut-o până în ziua în care ne-a părăsit. Era un mare admirator a fotografiei lui Henri CartierBresson, și el e cel care mi-a transmisvirusul” fotografiei.
Astăzi, după mai multe expoziții și e-bookuri, pot afirma cu siguranță că fotografia de stradă m-a luatostatic”, întrucât este fotografia libertăţii, emancipării, sinergiilor între ființele umane și, în același timp, absența totală a acestora. Este umanitatea și spectrul ei. Fotografia de stradă nu este perfectă, dar este întotdeauna estetică. Uneori poate fi slabă din punct de vedere tehnic, dar este întotdeauna puternică. Nu reprezintă mereu adevărul. Este atitudine împotriva cotidianului, un răspuns instinctiv la factorul imprevizibil, juxtapunere de elemente independente.
Fotografia de stradă fără reguli este favorita mea, şi din acest motiv mă lupt să eliberez fiecare fotograf pe care îl întâlnesc, să reuşească să fie puternic în ceea ce face şi să nu fie influenţat de opinii şi critici nefavorabile.
Puteți găsi imagini și opiniile mele aici:
Facebook: http://www.facebook.com/mmichail
Website: http://www.michail-photography.eu/the-books/

De ce ai ales să faci fotografie de stradă?

Fotografia de stradă se raportează la compoziția trecătoare, într-o fracțiune de secundă, şi mai presus de toate se referă la descătuşarea artei. O artă liberă de reguli, în care numai exprimarea artistică a fotografului contează. Este câmpul de luptă în care artiștii păşesc dincolo de limitele lor și reuşesc să capteze spiritul unui moment care nu se repetă.
Fotografia de stradă nu este doar captarea unui cadru în stradă. Nu este nici imaginea unei străzi, a unei clădiri sau a unui peisaj urban. Nu este nici înfrumuseţarea realităţii. Fotografia de stradă nu este făcută de către fotografi pe stradă. Aceasta se face de către artiști, care reuşesc să treacă peste limitele lor și captează magia unui moment care nu va veni niciodată înapoi.
Fotografia de stradă nu constă nici măcar în imortalizarea scenelor neregizate de pe stradă. Este mai degrabă reacția fiecărui artistfotograf în faţa unui aspect temporar de linii, forme, volume, umbre care cu disperare încearcă să umple un cadru. Întregul conținut este subordonat punctului de vedere artistic al privitorului.
Clare sau neclare, realiste sau impresioniste, rezultatul puternic al unei fotografii făcute de către fotograful-artist, justifică orice încălcare a regulilor.

Care sunt elementele cele mai importante care definesc Fotografia de stradă în opinia ta?

Fotografia de stradă este ca visul unui copil: el porneşte de la câteva jucării dezmembrate și construiește cea mai complexă poveste întâlnită vreodată. Similar, fotografia de stradă începe cu unele juxtapuneri accidentale, și cu unele elemente ce nu au legătură. Suntem acolo doar pentru a le pune împreună într-un echilibru magic șialcătuim poveste întreagă într-o fracțiune de secundă. Un privitor știe prin intuiție, dacă imagine este echilibrată – dar pe de altă parte, un echilibru perfect şi armonia pot avea un efect plictisitor.
Ar trebui să nu existe nici o legătură între cadrele noastre și lumea reală, ci doar cu lumea și viziunea noastră artistică personală. În caz contrar, subiectele pe care le fotografiem vor rămâne doar o altă imortalizare a realitaţii. Fotografiem idei… transformăm realitatea! Trebuie să utilizăm contradicții, să facem aluzii, să ne asumăm riscuri.

Unele elemente de bază ar fi:
Suprarealism: oferă surpriză, prin juxtapuneri neașteptate. Scopul este de a rezolva contradicțiile dintre vis și realitate.
Simbolism: arta ar trebui să reprezinte adevăruri absolute, care pot fi descrise doar în mod indirect, într-o manieră metaforică și sugestivă.
Obsesie: tensiunea și starea de alertă fotografului, singura modalitate de a face imagine să iasă în evidență.
Fotografiere instinctivă: gradul de pregătire (lipsa acesteia), opusă dorinței de a surprinde esența clipei trecătoare într-o fracțiune de secundă.
Impactul emoțional: tristeţea, mirarea, furia… cum doriţi. Efectele sunt imediate și transferate la privitor fără nici un avertisment. Prima impresie stabilește regulile pentru restul procesului de vizualizare. De obicei, ne-am conectat dacă am înțeles mesajul sau dacă imaginea este atrăgătoare pentru amintirile noastre. Fotografiile ce transmit suferință umană au un impact imediat, pentru că toți am experimentat dureri.
Compoziție sau lipsa acesteia: aranjamentul de puncte, linii, forme, modele, perspective; echilibrul vizual sau lipsa acestuia. Simetria, influența elementelor străine, spațiile negative.
Pentru mai multe detalii puteţi accesa link-ul de mai jos, și de asemenea vă invit şi la cursul meu în VSLO: http://en.vslo.ro/portfolio-view/core-photography/

Fotografia de stradă ar trebui să includă simbolism, suprarealism și abstractizare. Nu trebuie să conţină cadre uşor de obţinut sau clişee. Rezistenţa la respectarea normelor. Ar trebui să se facă în mod obsesiv și ar trebui să transmită melancolie (melancolia transmite în cel mai bun mod ambiguitatea, care ar trebui să domine într-un cadru puternic).
Puteți găsi 50 de evaluări ale aceluiași dialog pasionat între fotograful artist și obiectul obsesiei sale în acest e-book la care sunt co-autor. 50 de interpretări ale suprarealismului, simbolismului și abstractizării ce apar în mod magic în scene obișnuite în fiecare zi (http://blur.by/1o8QEO4).

Care sunt fotografii de stradă favoriți

Am fost inspirat de lucrările lui Henri Cartier Bresson, Garry Winogrand, Elliott Erwitt și de către alţi fotografi ai “școlii de fotografie de stradăamericane. Mai ales Garry a folosit aparatul de fotografiat într-un mod intuitiv, în încercarea de a captura impresiile mai degrabă spontan, decât să impună o anumită compoziţie în acestea (http://www.atgetphotography.com/The-Photographers/Garry-Winogrand.html).
Simt admirație și invidie pentru atât de mulți fotografi buni, dar reacționez în mod pozitiv. Încerc să merg mai departe și dincolo de ei. Și, în cele din urmă, să îi desfiinţeprin viziunea mea interioară asupra lumii.

 Câteva imagini semnate Michail Moscholios:

Posted in Noutati and tagged , .