Roberto_mic

Roberto Iosupescu

Un paragraf despre tine.
Sunt un fotograf amator, dar entuziast. Fotografiez de (destul de) multă vreme. Am început cu filmul alb-negru de 35 mm. Mi s-a părut fascinant cum se creează imaginea și am trecut prin toate etapele: de la developare film la copiere/mărire pe hârtie (într-un laborator improvizat în bucătărie…). Am fost un pasionat al diapozitivelor (pe vremea când făceam incursiuni montane… ). Cu digitalul m-am întâlnit prin 2003 (prin intermediul unui Canon A95 pe care l-am iubit). În prezent, după ce am trecut printr-o etapă DSLR am ajuns la mirrorless, aparatul pe care îl consider cel mai potrivit în momentul de față pentru fotografia de stradă: mic şi discret, dar oferindu-mi toate facilitățile unui DSLR.
Mă interesează tot ce este legat de fotografie în general și de fotografia de stradă în special. Îmi place foarte mult să stau printre fotografi și să învăț de la ei ceea ce nu găsești în cărți: experiența (lor) personală. Unii sunt foarte darnici, alții… mai puțin. În ce mă privește împărtășesc cu ceilalți, cu plăcere, tot ce știu, mai ales cu începătorii dornici să învețe.
După ce am cochetat cu mai multe domenii ale fotografiei (de familie, de excursie…) mi-am dat seama ca fotografia de stradă (și cu precădere portretul de stradă) este domeniul care se potrivește cel mai bine cu mine. Aici mă aflu acum.

De ce faci fotografie de stradă?
M-am oprit la fotografia de stradă pentru că îmi place în mod deosebit să surprind momente ale furnicarului străzii. Îmi place să arăt oamenii așa cum sunt ei în viața de zi cu zi, atunci când nu știu că sunt fotografiați. Când masca disimulării – specifică nouă oamenilor – este înlăturată (sau oricum mult mai transparentă). Îmi place să arăt în fotografii oamenii cu gândurile lor, cu bucuriile și emoțiile lor.
Mi se pare că în toate celelalte cazuri – portrete de studio, fotografii de eveniment – oamenii încearcă cel mai adesea să para altceva decât ceea ce sunt în realitate. Și asta se cunoaște. Lipsește naturalețea, firescul.

Care sunt elementele cele mai importante care definesc Fotografia de stradă?
Destul de dificil de definit elementele esențiale ale fotografiei de strada. Am citit (destul de) multe reguli ale fotografiei în general și ale fotografiei de strada în special. Cred că cel mai important la o fotografie (de stradă) este impactul inițial: să-ți placă, să te atragă s-o privești mai mult de 5 secunde… Să-ți dorești să o revezi și atunci când se întâmplă să simți aceeași bucurie. Nu vreau să spun că regulile nu sunt bune (cine sunt eu să spun asta!), dar nimeni nu poate fotografia (doar!) după reguli. Fotografia este o artă, așa că talentul este esențial. Contează și munca, dar dacă talentul lipsește rămâi doar un „muncitor fotograf”.
Este importantă însă și pasiunea: de aici vin resursele și dorința de a te perfecționa. Să vezi ce au făcut alții mai buni ca tine (și asta cu obiectivitate… lucru care cam lipsește printre fotografi) și să-ți formezi o cultură vizuală (tablouri celebre și mai puțin celebre, albume, filme etc.) care să te modeleze. Și asta fără întrerupere.
Dacă totuși ar fi să mă refer la niște elemente aș spune că important într-o fotografie de strada este ca subiectul principal să se detașeze clar în imagine. Dacă pe lângă asta mai poți adăuga corelări discrete între elementele fotografiei (delicioase când le descoperi) poți spune că ești pe drumul cel bun.
Ca echipament necesar eu aș recomanda aparatele mirrorless (care sunt discrete și în prezent foarte performante). Aici sunt sigur că nu greșesc prea mult. La alegerea obiectivului însă sunt discuții: un obiectiv fix are calități mai bune, dar este mai puțin flexibil decât unul cu zoom. Eu m-as opri la un fix de 20 – 24 mm distanta focala (care asigură și o profunzime bună, necesară fotografiei de stradă) și cât mai luminos (1,8 – 1,4… cine își poate permite). Ca regulă generală: primul aparat să fie unul decent (nu foarte costisitor) până iți dai seama dacă domeniul te pasionează sau nu. În caz că renunți, pierderea nu e prea mare. Din păcate domeniul fotografiei de stradă nu este unul comercial (poate doar când cochetează cu fotojurnalismul) deci nu poți recupera cheltuiala cu echipamentele. Rămâne doar ca pasiune…

Fotografi de stradă renumiți. 
Nu am cum să nu încep cu Henri Cartier-Bresson pe care îl consider un etalon în tot ce s-a făcut până acum în domeniu. Dar mai sunt și alți fotografi ale căror fotografii le (re)vad cu plăcere oricând: Joseph Koudelka cu seriile Praga ’68 și Țiganii, Frank Horvat, Robert Capa, Nikos Economopoulos, Alberto Monteiro, Cristopher Anderson, Abbas, Willy Ronis, Wolfgang Suschitzky.
Și nu în ultimul rând Vlad Eftenie ale cărui fotografii mă bucură de cate ori le vad și a cărui evoluție o urmăresc cu interes de câțiva ani.

Câteva imagini semnate Roberto Iosupescu:

 

Posted in Noutati and tagged , .